
Alfa 166 Aankoop Tips
En dan
is het zover.... de Alfa 166 heeft je hart gestolen.
Je wilt tot aanschaf overgaan, maar waar moet je eigenlijk op letten?
Om je
te helpen hebben we een aantal zaken op een rijtje gezet.
Laat je vooral niet ontmoedigen door het onderstaande lijstje.
De Alfa 166 is een beregoede auto en wellicht krijg je nooit met
onderstaande
problemen te maken.
Je zult ervaren dat het een ongeëvenaard genot is om in een Alfa 166 te
rijden.
Mocht
je nog aanvullende informatie wensen, stel je vraag dan eens op ons forum.
Het moet wel heel raar zijn wil daar niet een antwoord op komen.
Hopelijk tot binnenkort als lid van onze club.

Centrale deurvergrendeling
Controleer de werking
van de centrale deurvergrendeling.
Meerder malen open en dicht doen, en check of alle deuren mee blijven doen.
Codekaarten
Let op de aanwezigheid
van alle codekaarten (ICS, navigatie, sleutels).
Nabestellen kost een hoop geld en moeite.
Wanneer
je een fabrieksoriginele ICS hebt, dan kost het geen moeite om de code op te
vragen bij de dealer (+ €40,00).
Heb je echter een ruilexemplaar in je auto, dan is de code niet via het
chassisnummer op te vragen en kost het je meer geld en moeite.
Een nieuwe sleutel kost zo'n €130,00.
Distributie riem
De importeur heeft de
fabriek vervangingstermijn gehalveerd.
Controleer of de distributieriem minder dan 60.000 km of 3 jaar geleden
vervangen is.
Probeer altijd een nieuwe vervanging inclusief span- en geleiderollen te
bedingen.
Zeker bij de V6 modellen een kostbare zaak die niet zonder speciaal
gereedschap te klaren is.
Bij een slechtlopende V6 kan de nokkenas timing, als gevolg van incorrect
gereedschap, de oorzaak zijn.
Elektrische ramen
Controleer de werking
van de elektrische ramen, en dan met name de werking van alle schakelaars.
Vervanging van een schakelaar bestaat uit vervanging van de gehele unit.
JTD
Vooral bij JTD motoren
gaat de bovenste dode punt sensor op de krukas wel eens stuk.
Als de motor van het een op het andere moment afslaat, en naderhand weer
start is dit vaak de oorzaak.
Geen kostbare reparatie overigens.
Twinspark
Voor veel mensen is de 2.0 Twinspark motor, de meest aantrekkelijke keuze
voor de 166. De auto met TS motor is lichter,
dat merk je in de wegenbelasting, en het verbruik is, ten opzichte van de
andere benzine versies, verreweg het vriendelijkst.
Voor aankoop van een tweedehands 166 TS, zijn er echter wel een paar punten
om rekening mee te houden.
Het is namelijk een gevoelige motor. Het is zo dat je deze niet met te
weinig olie mag rijden. Helaas gebeurt dat echter wel eens. Het gevolg is
echter
dat vroeg of laat, als gevolg hiervan de drijfstang lagers kapot gaan. Dit
is potentieel fataal voor de motor.
Wat kan je doen bij de aankoop? Wees kritisch op rare geluiden. Als er een
tikkend geluid uit de motor komt, laat de auto dan maar staan.
Als de motor verder goed loopt, en geen raar gedrag vertoont, dan moet je er
van uitgaan dat je er op tijd bij bent. Het punt is namelijk dat de TS
motoren wel wat olie lusten, en je dus nooit weet hoe alert een vorige
eigenaar op het olieniveau is geweest. Je moet er eigenlijk van uit gaan dat
de
kans groot is dat de motor op enig moment met te weinig olie heeft gedraaid.
Geen nood. Laat gewoon uit voorzorg de drijfstanglagers vervangen. Is geen
moeilijke klus voor de gemiddelde specialist, en houd rekening met een
kostenpost van €500. Veel geld om direct in een nieuwe (tweedehands) auto te
investeren, maar eerlijk is eerlijk, de 166 is dermate goedkoop
tegenwoordig, zeker de TS, dat je zelfs met deze kostenpost voor een leuke
prijs met een
mooie Alfa rijdt. Je koopt er een stuk zekerheid voor dat je een hoop
ellende en dure reparaties zal besparen.
Wel zelf alert blijven op het olieniveau natuurlijk. En als je op een dag
tot de vaststelling komt dat de olie te laag staat. Vervang de lagers.
LMM (LuchtMassaMeter)
Luchtmassameter is ook
bij de 166 een gevoelig onderdeel.
Indien er ruimte is voor onderhandeling, probeer dan te bedingen dat hij
vervangen wordt door een originele nieuwe.
Slecht lopende en/of slecht doortrekkende motor zijn de symptomen, al dan
niet gepaard met een motormanagement waarschuwingslampje.
Goedkope imitatie sensoren geven ook vaak problemen.
Motorkoeling.
Rijdt de motor goed warm en controleer of de temperatuur mooi rond de 90°C
stabiliseert.
De volgende onderdelen zijn een zwak punt:
● De radiateur. Motor koelt niet goed, temperatuur snel te hoog.
● De thermostaat. Motor komt niet of langzaam op temperatuur.
● De waterpomp. (vooral V6) Temperatuur stijgt bij belasting boven de 90°C.
● De temperatuursensor. Bij geen/weinig rijwind (file rijden) loopt de
temperatuur op tot 105°C alvorens te stabiliseren.
Verwarming
Controleer het verwarmingssysteem van de auto, ook in het interieur en
dan met name onder het dashboard, op lekkages. De beklede zijpanelen zijn
met één
schroef vrij eenvoudig los te nemen en de panelen kunnen verwijdert
worden in geval van twijfel. Kachelradiator kan zeker bij de sportronic een
probleem geven.
Onderstel
Check de staat van het
onderstel.
De schokbrekers achter zijn een zwak punt, maar vaak al vervangen door
betere exemplaren.
Draagarm rubbers kunnen ook wel eens versleten zijn.
Regensensor
Controleer indien
aanwezig, blauw vlakje op de voorruit ter hoogte van de binnenspiegel, de
werking van de regensensor.
Roest
Alfa Romeo heeft het
roestspook inmiddels ver achter zich gelaten.
Toch kan hier en daar roest optreden.
● de motorkap rond het Alfa hart
● binnenschermen achter
● stalen olieleidingen van de oliekoeler en stuurbekrachtiging
● de steunbalk waar de radiateur op staat
● de ophanging van voor en achterbumper
Roest aan het plaatwerk blijft overigens lang oppervlakkig en is dan vaak
goed te behandelen.
Sportronic
Wees bij een Sportronic kritisch op de conditie van de bak.
Zowel in de normale- als de sportstand moet de Sportronic soepel reageren.
Accepteer geen vreemde geluiden of raar schakelgedrag. Is vaak een voorbode
van narigheid.
Uitlaat
Check de algehele conditie van de uitlaat, met name de aansluiting voor de
achterste demper.
Is niet direct een zwak punt, maar is niet het goedkoopste onderdeel om te
vervangen.
Er zijn wel hele mooie aftermarket systemen in de handel voor de liefhebber.
Uitlijning
De uitlijning van de
achterwielen is niet een klus die zomaar door elke bandenhandelaar gedaan
kan worden.
Bij scheef afgesleten achterwielen kan foutieve uitlijning wel eens de
oorzaak zijn.
Bij een proefrit er dan ook goed op letten of de achterkant van de auto niet
nerveus is.
Bij elke hobbel wil de achterkant dan opzij springen.
Draagarmen
Houd rekening met een levensduur van ongeveer een 250.000km. Kan wat
langer duren of korter zijn maar rond deze tellerstand is vervanging vaak
noodzakelijk.
Verlichting
Controleer de lichten
die in het kofferdeksel zitten, binnenste achterlichten,
achteruitrijdlichten en mistlichten.
In de flexibele kabel die naar het kofferdeksel gaat, willen wel eens breuken
ontstaan.
Xenon
Indien de auto is
uitgerust met fabrieksoriginele xenonverlichting,
check dan of de automatische niveauregeling goed functioneert. En ook
Xenonlampen hebben een levensduur. Afhankelijk van de brandtijd die erop zit
dient
rekening te worden gehouden met vervanging wat snel in de papieren kan
lopen.
Halogeen verlichting
Ook hier natuurlijk op tijd lampjes vervangen en houdt rekening met de
units, deze worden slechter na verloop van tijd. Lampen wisselen helpt dan
niet echt
meer, nieuwe units is dan de enige oplossing om nog wat te zien in
het donker.
Globaal rekening houden met zo rond de 250.000km voor vervanging maar is
natuurlijk sterk afhankelijk van het aantal branduren.
Verder kan het geen kwaad om een
blik te werpen op ons Message Board. Hier staat werkelijk een schat aan
informatie aangaande alle modellen. Je kan hier
vrijwel alles lezen, vooral
het Technische gedeelte is een aanrader.
Wil je vragen stellen e.d. dan is een account noodzakelijk. Die kun je voor
het publieke deel gewoon aanmaken.
Het kan nooit kwaad om
voor aankoop de auto eens uit te laten lezen bij een dealer.
Dingen als slecht wordende bobines, lambda sondes, schakelaars, enz., kunnen
daarmee aan het licht komen.
Dit zijn dingen die je niet noodzakelijk merkt als je voor de eerste keer in
een 166 rijdt.
NAAR BOVEN
|